براساس استاندارد های SAE JA 1011 & SAE JA ۱۰۱۲

درباره کتاب :

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان[۱] (RCM) ابتدا توسط صنعت هواپیمایی آمریکا برای بهبود ایمنی و اطمینان تجهیزات مرتبط توسعه یافت و در ابتدا ، در گزارشی توسط [F.S Nowlan[2 و [H.F Heap[3 نوشته و از طرف وزارت دفاع آمریکا در سال ۱۹۷۸ منتشر شد. از آن پس از استراتژی RCM برای کمک به تنظیم استراتژی‌های مدیریت دارایی فیزیکی[۴]، تقریبا در تمام زمینه‌ها و در تمام کشورهای صنعتی جهان استفاده شده است. فرآیندهایی را که Nowlan و Heap تعریف کرده‌اند، به عنوان اساس اسناد کاربردی در زمینه نگهداری و تعمیرات مورد استفاده قرار گرفته و در طول سال های بعدی توسعه یافته و اصلاح گردیده اند. استفاده گسترده از اصطلاح RCM منجر به پیدایش تعدادی فرآیند که به طور قابل توجهی با فرآیند اصلی متفاوت‌اند شده است، بیشتر این فرآیند های جدید عوامل کلیدی فرایند اصلی را حفظ می‌کنند. بسیاری از این فرآیندهای متفرقه نتوانسته‌اند به اهداف Nowlan و Heap دست یابند و برخی از این فرایندهای متفرقه کاملاً مضر می‌باشند، با این حال به آن‌ها RCM گفته می‌شود.

در نتیجه یک تقاضای رو به رشد جهانی برای ارایه استانداردی که معیاری را مشخص نماید که هر فرآیند RCM بایستی با آن مطابقت کند، وجود داشته است. استانداردهای SAE JA 1011 و SAE JA 1012 به عنوان مراجع اصلی RCM به این تقاضا پاسخ می‌دهند.

استاندارد SAE JA 1011 پیش فرض‌های کلی از مفاهیم و اصطلاحات RCM را بیان داشته است. این استاندارد کمترین معیاری را که هر فرآیند برای RCM نامیده شدن باید با آن مطابقت کند را تشریح می‌کند. این استاندارد برای هر سازمان یا کارشناسی که می‌خواهد ثابت کند که یک فرایندی که RCM نامیده می‌شود آیا در حقیقت RCM هست یا خیر، در نظر گرفته شده است. همچنین این استاندارد برای سازمان‌هایی که مایل به خرید و یا استفاده از خدمات RCM مانند آموزش، تحلیل، مشاوره و یا هر ترکیبی از آن‌ها هستند، سودمند است.

استاندارد SAE JA 1012 به تشریح مفاهیم و اصطلاحات RCM می‌پردازد.

معیارهای این استانداردها بر اساس فرآیندهای RCM و مفاهیم موجود در سه استاندارد زیر است:

     (۱) نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان، Nowlan و Heap، ۱۹۷۸
     (۲) نیروی هوایی آمریکا MIL-STD-2173 (AS) (الزامات نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان نیروی هوایی، سیستم‌های جنگ افزارها و تجهیزات پیشتیبان) و جانشینان آن، راهنمای مدیریت فرمان سیستم‌های هوایی آمریکا، ۰۰-۲۵-۴۰۳ (راهنمای فرآیند نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان نیروی هوایی)
    (۳) نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM 2 [5] John Moubray

این اسناد به عنوان پذیرفته‌شده‌ترین و پرکاربردترین اسناد بین‌المللی RCM شناخته شده‌اند.

    [۱] Reliability-Centered Maintenance
    [۲] F. Stanley Nowlan
    [۳] Howard F. Heap
    [۴] Asset
    [۵] John Moubray

از لینگ زیر بخش هایی ا کتاب را دانلود کنید :


بخشی از کتاب نت مبتنی برقابلیت اطمینان (46 downloads )