به من حمله نکنید من فقط یک برنامه ریز نگهداری و تعمیرات هستم!

به من حمله نکنید , من فقط برنامه ریز نگهداری و تعمیرات هستم!

نویسنده : MIKE GEHLOFF  مترجم : رزگار جهاندیده

PSگاهی اوقات ما به عنوان برنامه ریز نگهداری و تعمیرات احساس می کنیم مسئول همه چیز هستیم اما قادر به انجام هیچ چیز نیستیم . این کار گاهی می تواند  شغلی خسته کننده و  بدون قدرشناسی باشد . به اعتقاد من بخش مهمی از این خسته کنندگی از فقدان شفافیت ناشی می شود که در انتظارات وجود دارد . من در کجا مناسب هستم ؟ چه چیزی از من می خواهند ؟ چه کاری می توانم انجام دهم ؟اجازه دهید اندکی در مورد اینکه شما , به عنوان یک  برنامه ریز نگهداری و تعمیرات،  چه کاری می توانید برای کمک به سازمانتان انجام دهید صحبت کنیم . در اینجا تنها بخشی از راه هایی که شما می توانید روزانه برای ایجاد ارزش در سازمانتان انجام دهید، بیان شده است.

۳ روش که برنامه ریز نگهداری و تعمیرات می تواند توسط آنها خلق ارزش کند:

روش شماره ۱ : برنامه ریز نگهداری و تعمیرات می تواند زمان عمل (زمان دست به آچاری) (Wrench Time) را افزایش دهد .این مورد را به عنوان یک راه خطا در نظر نگیرید اما روز کاری معمول کارکنان نگهداری و تعمیرات با اتلاف پر شده است . تقصیر آنها نیست بلکه ناتوانی ما در برنامه ریزی و زمان بندی کارها باعث وقوع این اتلاف ها می شود . نگاهی به نمودار زیر بیاندازید :

Untitled

زمان عمل (Wrench Time)

معمولا زمان عمل (زمان دست به آچاری) را به صورت زیر تعریف می کنیم :

تعریف زمان عمل (زمان دست به آچاری) : زمان عمل (زمان دست به آچاری)  زمانی است که پرسنل برای اقدامات فیزیکی بر روی تجهیزات مانند تعمیرات , بازرسی ها و روغنکاری صرف می کنند . این مقدار در یک سازمان به طور معمول %۳۵ است . در واقع این رقم کمتر است حتی %۲۰ و پایین تر .باقی مانده زمان کجا می رود ؟ صرف فعالیت های بدون ارزش افزوده مانند زمان عزیمت و تاخیرهای مربوط به هماهنگی می شود. این شما برنامه ریز نگهداری و تعمیرات هستید!  که با دشمن خود (اتلاف) مواجه می شوید .

سهم (وظیفه ی) شما (یه عنوان یک برنامه ریز نگهداری و تعمیرات) کاهش  این تعداد از این عوامل تا حد ممکن و افزودن آنها به مولفه زمان عمل (Wrench Time) می باشد . مطالعات نشان می دهد که می توانیم با تمرکز بر رویکرد برنامه ریزی و زمان بندی به میزان بیش از %۵۰ یا %۶۰ زمان عمل برسیم .شما به عنوان برنامه ریز , تسریع کننده هستید . شما می توانید تیمی که با اثربخشی % ۳۰ کار می کند را طوری ایجاد کنید که با %۵۰ اثربخشی کار خواهد کرد .

روش شماره ۲ : می توانید تطابق (مطلوبیت)زمان بندی نگهداری و تعمیرات (Maintenance Schedule Compliance ) را افزایش دهید :

کارهایی که بهتر برنامه ریزی شده باشد به اجرای بهتر کارها منتهی می شود . موضوع به همین سادگی است . پژوهش و جزئیات بیشتری که برای هر کار ایجاد می شود صحت زمان تخمینی ما را افزایش می دهند که به تبع آن توانایی ما را در مطابقت با زمان بندیمان افزایش می دهد . نتیجه نهایی مطابقت با  زمان بندی این است که به کارهای مهمتر انجام شده بیشتری در هر هفته معین می رسیم . این مورد اثر خرابی های آتی را کاهش می دهد ( یا حداقل کمینه می کند) . روح پلید در جزئیات اینجاست : تلاش بیشتر برنامه ریز نگهداری و تعمیرات تخمین های بهتر زمان را ایجاد می کند و اجرای بهتر کارها را ممکن می سازد .

روش شماره ۳ : می توانید در زمینه محیط کاری موثرتر و امن تر کمک کنید :

گاهی اوقات کار برنامه ریز نگهداری و تعمیرات مانند یک کار دفتری ناراحت کننده به نظر می رسد . کار من کاغذ بازی و محاسبه  قطعات و زمان کاری افراد است . اشتباه می کنید! آنچه که شما به عنوان برنامه ریز نگهداری و تعمیرات به این معادله اضافه می کنید عبارتند از :

 اجرای ایمن تر – چون خطرات پیش رو را مشخص می کنید 
اجرای اثربخش تر – چون شما افراد , ابزار و قطعات که مورد نیاز خواهند بود را مشخص می کنید 
دوباره کاری کمتر – چون با نیروهای کار درزمانی که کار اجرا می شود برای بهترین روشهایی که بکار می گیرید همکاری می کنید 

کمک بدی نیست

نتیجه گیری

ساده است که در این شغل که خودمان انتخاب کرده ایم، راه خودمان را آسان بگیریم . تعداد کمی واقعا درک می کنند ما برای کجا وچی مناسب هستیم و ساده است که از آشفتگی که هر روز ما را احاطه  کرده است پریشان شویم . این لیست کوتاه را در جایی امن نگه دارید و آنها رادر روزهایی بیرون بکشید که یکی از آن روزهایی است که نمی توانید به یاد بیاورید که چرا این شغل دیوانه کننده را در اولین اولویت پذیرفتید .

توضیح مترجم : Wrench Time در برخی کتب به زمان آچارکشی ترجمه شده است بدیهی است که تمام فعالیت های نیروهای تعمیرات آچار کشی محسوب نمی شود به همین منظور این واژه زمان عمل ( یا زمان دست به آچاری) ترجمه شده که به نظر واژه ی مناسب تری است.

درصورتیکه در مورد این نوشته سوالی دارید اینجا مطرح کنید یا به ما ایمیل بزنید : info@mainmag.ir

 2bf3cc8نویسنده: MIKE GEHLOFF یک مدیر در گروه the Allied Reliability Group می باشد و پیش تر رئیس نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان بوده است. او مقالات زیادی را در زمینه نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان منتشر کرده است.

منبع